BIO SELEZA FEMININE PAD ORIGINAL

18 Julai 2011

Tanda taubat diterima Allah SWT

Hidup tidak akan selamanya...

Tanda-Tanda Taubat Diterima Allah


tanda-tanda taubat diterima Allah

Seorang  ahli  hikmah  telah ditanya mengenai taubat. Bagaimanakah kita hendak mengetahui taubat kita telah diterima Allah atau tidak..? Maka jawabnya,ini  adalah urusan Allah,…kita tidak berupaya menentukannya,…tetapi kita boleh melihat pada tanda-tandanya iaitu:






1.  Bagi  hamba-hamba  yang  bertaubat  itu bila ia merasakan di dalam dirinya masih ada dosa-dosa yang masih belum terhakis.

2.  Hatinya  lebih  tenteram dan suka mendekati orang-orang yang soleh dari mendekati mereka-mereka yang fasik.

3.  Bila  ia merasakan di dalam dirinya telah hilang perasaan gembira, sebaliknya  sentiasa  datang  perasaan  sedih  kerana takutkan azab Allah.

4.  Bila ia melihat pada dirinya yang sentiasa sibuk dengan menunaikan kewajipan  terhadap  Allah  sebaliknya  sedikitpun  ia  tidak sibuk meguruskan rezekinya yang telah dijamin oleh Allah.

5. Sungguhpun sedikit rezaki yang ia dapat di dunia ini namun ia tetap melihatnya banyak, tetapi walaupun banyak amalan untuk akhirat yang telah dikerjakannya namun ia tetap merasa sedikit.

6.  Bila  ia  melihat  pada  dirinya  yang  sentiasa  menjaga  lidah dan ucapannya,  sering  bertafakur  dan  selalu berada di dalam keadaan sedih dan menyesal.
   (Copy dr : http://amirulasril.com/tanda-tanda-taubat-diterima-allah/#comment-50)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen untuk BloG sYaWaL